Thursday 19 March 2015

Alasan

ALASAN .... HANYA ... PICISAN...UNGKAPAN....

Mengapa hidup perlu alasan sedangkan ia boleh direka tanpa sebab yang kukuh sekalipun?

   Manusia dengan alasan tidak akan pernah terpisah, tidak ada manusia yang buat kesilapan tanpa alasan,dan kebiasaan manusia lari daripada kesilapan dengan alasan. Hebat mana pun seseorang itu, pasti akan ada satu alasan yang dia ucapkan bila dia tersilap.Alasan boleh jadikan seseorang kelihatan tinggi dimata manusia lain, tapi dengan alasan jua boleh jadikan seseorang itu dipandang rendah serendah-rendahnya.Kehidupan dunia penuh dengan alasan, tapi penuh juga dengan tomahan.

Sebab itu, artis mahupun selebriti tak kan lari daripada alasan bila mereka dicemuh. Sejauh mana kita boleh pergi dengan alasan itu adalah bergantung pada kebijaksanaan. Tapi tak selamanya alasan akan menjadi penyelamat sebab di akhirat bukan alasan yang kau bagi tapi keberkatan yang menemani kau.  

Aku mengaku aku terlalu banyak alasan untuk mengelak daripada mencari semua itu, tapi kalau terlalu banyak alasan pun , kau tak kan berubah. Dunia dan masa tak kan pernah tunggu kita, hanya kita yang suka menunggu . 'Typical malay girl' yang macam aku yang hanya suka menunggu tidak pernah cuba untuk mencari atau menjadi, dan hanya mampu memberi ALASAN bila disoal.

Bukan aku tak mampu , bukan juga tak mahu, tapi niat yang tak pernah lurus dan alasan itu sering jadi pengurus,  bila diri tak sempurna, pandai menyalahkan pencipta, sedangkan kesempurnaan dalam manusia memang tidak pernah wujud dengan pelbagai ALASAN..........hanya renungan di malam hari.

-Luahan hati seorang dara- 

No comments:

Post a Comment