Saturday 23 May 2015

Tanggisan

"kakak, mak nak ucapkan selamat hari jadi yang ke 20 tahun, semoga kakak bahagia dan sihat selalu. Semoga kakak berjaya dalam hidup kakak. Terima kasih daripada emak dan abah sebab akak dah penuhkan cita-cita kami. Sebab akak dah jadi anak yang baik untuk mak dan abah..emak harap kakak terus jadi anak yang baik.Terima kasih anakku"

Mmmmmmm.... air mata jatuh menitis secara tiba-tiba...seorang berterima kasih kepada anaknya. Jarang kita jumpa seorang ibu yang berterima kasih kepada anaknya. Sepatutnya aku yang ucapkan ungkapan itu kepada emak.Tapi apakan daya, sepanjang minggu ini aku tak sempat call mak dan abah..

     Sepanjang aku hidup selama 20 tahun ini,inilah kali pertama aku menerima ucapan hari jadi yang paling memilukan hati. Selama ini, emak dan abah jarang ucapkan .Mereka hanya sambut hari jadi aku dan memberi aku hadiah. Tapi tahun ni, tahun yang paling aku rasa bertuah sangat,sebab akhirnya aku nampak emak dan abah mula tunjuk kasih sayang yang sebenar. 

    Bukan selama ini, mak tidak pernah tunjuk.Tapi mak dan abah bukan lah parents yang tunjuk kasih sayang mereka depan-depan..Mungkin ada rasa malu, tapi aku faham ,cara didikan mereka dah tunjukkan kasih sayang sbenar mereka..

    Selama ini pun bukanlah hadiah yang aku nantikan, tapi ucapan sebeginilah yang buat aku rasa sangat-sangat dihargai..Sekarang jelas ternyata bukan harta benda yang hanya mampu beli kasih sayang...tapi kata-kata yang betul-betul lahir ikhlas dari hati adalah harta paling bernilai yang terlebih cukup untuk tunjuk kasih sayang seseorang.

   Terima kasih emak dan abah...tahun ini adalah tahun yang paling bermakna buat anakmu ini...

-Gadis Dua Puluhan-

No comments:

Post a Comment